25 7 / 2014

Gårdagens träning blev ett långpass löpning på 32km med Kay. Gick otroligt mycket vatten i värmen. Sprang delvis via Black River Run-spåret och där finns det kommunalt vatten vid en av två kolonilotter (under E18).

Testade även lite olika gels inför Ironman och blir nog Enervit som jag vet fungerar.

24 7 / 2014

POC Tempor är kanske inte direkt den snyggaste tempohjälmen jag har sett. Men det är väl bara en vanesak.. kostar 3399 KR
http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/poc-tempor.html

POC Tempor är kanske inte direkt den snyggaste tempohjälmen jag har sett. Men det är väl bara en vanesak.. kostar 3399 KR

http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/poc-tempor.html

22 7 / 2014

Körde ett simpass på 1km OW i dag efter nya Löga strand. Var sjukt varmt i vattnet även fast jag körde på kvällen.

GPS:en hänger inte riktigt med heller, får nog börja köra med den under badmössan eller något liknande.

22 7 / 2014

Jag är en sådan där motionär som måste hitta motivation för träning genom att sätta upp mål och köpa dyra träningsprylar. Därför satte jag upp ett mål för två år sedan att jag skulle genomföra IRONMAN Kalmar 2014.

Nu är vi där och målet är snart uppfyllt. Det har varit två år av träning varje dag: På trainer, gym, bassäng, havet, landsväg, fjäll osv.

Visst har motivationen sviktat och som vanligt så finns det faktorer som påverkar motivationen såsom sömn och andra åtaganden som måste prioriteras. Men man får framförallt inte glömma att det alltid går att träna oavsett om det rör sig om en 30 minuters löptur eller ett kortare kettlebell-pass.

Just när det gäller träningsmotivation så har även denna blogg hjälpt till genom att jag känner en glädje av att dela med mig av träningsresultat och erfarenheter.

Att göra träningen till en vardagsrutin och på så sätt blir det helt naturligt att träna varje dag. Men tänk framförallt på att variera träningen: Spring inte samma runda om och om igen eller samma sträcka. Testa intervaller av olika former: längd, tid eller backtintervaller. Detta gäller även på cykel eller i bassängen.

Ett annat motivationstips är att hitta ett lopp att köra tillsammans med en vän så ni kan pepppa varandra eller träna tillsammans exempelvis swimrun där man alltid tävlar två och två.

21 7 / 2014

Det är nu inte många dagar kvar till IRONMAN Kalmar och mina två år av träning börjar lida mot sitt slut. Det kan så klart hända mycket på målsnöret och jag ska inte ta ut någon seger i förskott.

Gäller att hålla fanan högt och köra på fram till den 16:de Augusti 2014 då startskottet går.

Dagens träning blev en löprunda runt Vinterviken samt sjön Trekanten i Stockholm. Blev totalt 8km och snittade på 4:31min/km i hastighet i värmen.

Gårdagens pass blev en cykeltur till Köping samt Strömsholm med Vic samt Johan på 7.5 mil.

19 7 / 2014

Detta är en rapport över mitt deltagande på träningslägret som Andreas Lindén anordnade i Stöten sommaren 2014.

Den korta versionen: Var sjukt kul och lärorikt samt så låg jag på 100% flertalet gånger, var svårt att hålla igen vid jaktstarter på cykel bl.a.

Den långa versionen: Helt säker på vägen upp var jag inte så använde Google Maps för att hitta rätt men insåg att vägen via Mora inte direkt var den närmaste. Men kom fram cirka 1h tidigare än planerat på Torsdagem då lägret startade. Hem åkte jag istället via Malung och Ludvika eftersom det var skyltat till Västerås från Sälen.

Ida som är Andreas sidekick samt sambo (de bor vanligtvis på Mallorca) mötte upp och visade till rummen där vi skulle bo. Stöten var i övrigt rätt dött och antalet personer förutom vi som var på lägret kunde räknas på en hand.

Förutom Ida så fanns där även kocken Emil (som bl.a. jobbat på Oaxen) samt Idas syster och hennes pojkvän. Dessa hjälpte till under dagarna med diverse sysslor.

Jag inkvarterades med två andra killar där ena var 19 år och som var löpare (milen på 36) samt Anders som bl.a. kört IM Köpenhamn. Blev en hel del träningssnack på rummet mellan passen.

Träningen varvades mellan cykling, simning och löpning. När det var cykling så fanns möjlighet att köra snabbgrupp eller medelgrupp och jag försökte hänga på snabbgruppen hela tiden. Vi körde lagtempo, belgiska kedjor samt jaktstarter och individuella tempon.

Andreas Lindén är fd elitcyklist som nu tävlar i Triathlon och jag fick lära mig en hel del om tävlingscyklingens ädla konst. Men även om övergångar, kost/näring, styrketräning, simning samt löpning.

Såg även att jag gjort nytt PB i hastighet: 69km/h.

Var otroligt härligt att susa fram i långa sträckor och ligga över 40km/h. Kolla denna etapp bla:

image

Och sjukt lyxigt med följebil för att dumpa av energi, vatten etc. Den dagen vi körde 12 mil inkl en backe på 5km så drack jag 6l vatten.

Även så sålde Andreas produkter till bra pris för den som hade glömt eller behövde komplettera: Umara sportdryck, vattenflaskor, simtillbehör, skor, slangar etc.

Sammanfattningsvis: Jag förespråkar alla att någon gång i sin träningskarriär att åka på ett träningsläger. Och rekommenderar starkt Andreas läger (Stöten eller Mallorca).

Och här kommer ett häng härliga bilder tagna av Ida:

image

Kocken Emil presenterar maten. Han var för övrigt otroligt snabb på cykeln.

image

Simträning i en fjällsjö.

image

Gruppbild - Jag har armvärmare. Var lite kallt när vi startade på morgonen den dagens samt blåste uppe på berget.

image

En trött Jonas på Stötens topp.

16 7 / 2014

I söndags så åkte jag hem från Tricamp Stöten som Andreas Lindén står bakom. Var fyra hårda dagar och jag fick slita riktigt hårt från dag ett vilket var mycket välbehövligt.

Återkommer med en utförligare rapport samt mer bilder strax. Nu kör jag bara några dagars vila.

09 7 / 2014

Var och simmade i sjön Runn utanför Falun i helgen samt så blev det intervaller i förrgår. Körde mina favoritintervaller 10-20-30 som fungerar utmärkt i Runkeeper, som nu även finns på Svenska.

Imorgon Torsdag bär det iväg på Triathlon-läger med Andreas Lindén i Stöten. Läs mer här om lägret.

04 7 / 2014

Det är alltså Big Power Meet här i Västerås och jag begav mig ut i det fina vädret på ett brickpass.

Det blev ett lite längre brickpass eftersom benen fått vila i två dagar och denna gång så jag satsade på en olympisk distans. Dvs 4 mil cykel och sedan 1 mil löpning.

Passet gick över förväntan och såg även några gamla fina raggarbilar som glad förbi i dieselångor.

03 7 / 2014

Emelie Forsberg är grym! Och hon vann även VM i Ultra Skyrunning för några dagar sedan, tyvärr verkar dock inte svensk media skriva om detta :( Enda jag hittade var att Petra skrivit på Maratonbloggen.

Film via Christian Davén

02 7 / 2014

Denna bild visar samtliga träningspass från Runkeeper i Västerås för alla användare (inte enbart jag).
Att Rocklundaspåren samt Björnön är populärt är rätt tydligt. Ringvägen används flitigt samt cykelbanan ut mot Irsta.
Källa: https://www.mapbox.com/blog/runkeeper-routes/

Denna bild visar samtliga träningspass från Runkeeper i Västerås för alla användare (inte enbart jag).

Att Rocklundaspåren samt Björnön är populärt är rätt tydligt. Ringvägen används flitigt samt cykelbanan ut mot Irsta.

Källa: https://www.mapbox.com/blog/runkeeper-routes/

01 7 / 2014

Gårdagens träning blev ett pass på gymmet för att stärka upp bålpartier samt lite axlar och rygg.

Och i dag på morgonen så började jag med 7 km löpning på en härlig skogsbana som ligger några kilometer från hemmet.

Börjar kännas att det snart är dags för Ironman Kalmar mitt första och kanske enda Ironman-lopp.

30 6 / 2014

Efter Vätternrundan samt turen upp till Norberg så har jag varit trött, mycket trött och inte riktigt haft tid att vila upp mig. Så de senaste två veckorna så har jag tränat sparsamt vilket har inneburit ett träningspass på gymmet samt en mil löpning (förutom 45 mil cykel då).

Men eftersom min familj nu är bortresta så passade jag på att sova ut och då blev det 11h sömn samt så begav jag mig sedan ut och sprang 32km. Banan för dagen blev Black River Run, två varv.

Så här dagen efter så känns det lite i ena knäet, förhoppningsvis går det över under dagen. Var i November 2012 som jag hade ont i mitt knä senast och då körde jag en enkel form av stretch så gick det över efter några dagar.

Några bilder samt en film:

image

image

image

image

23 6 / 2014

Körde en sträcka på 15 mil i går med cykelklubben mellan Västerås och Norberg t/r. Vilket gör att jag cyklat över 45 mil denna vecka om jag räknar med Vätternrundan. Har även hunnit med en mil löpning samt mitt första OW-pass som var svinkallt.

Känns i kroppen men framförallt så är jag trött så när jag väl ligger i sängen så märks det att kroppen verkligen tar tillvara på all sömn maximalt.

Nu blir det fokus på styrketräning och utesimning. Måste införskaffa mig ett par nya simglasögon för OW.

Karta på Garmin: connect.garmin.com/activity/526949576

image

17 6 / 2014

Chillar i gräset efter målgång (observera 200 grams chokladkaka)

Den korta versionen: Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Hade tänkt att slå min tid från föregående år på 9:46 men sluttiden i år blev några minuter över 10h.

Den långa versionen:

Hittade boende rätt sent och bokade in mig på gympahallen. Checkade in rätt sent också så det blev att hitta en plats mellan stolarna på läktaren, inte helt optimala sovförhållanden men det hör lite till när det gäller klassikerloppen.

Innan loppet hade jag förberett mig genom att köpa Enervits Vätternrundan-paket med gels, bars osv. Fungerade bra förra året och fungerade även bra i år. Hade även köpt ett extra flaskställ att sätta bak på sadeln så jag ej skulle behöva stanna så många gånger.

Innan start visste jag att det skulle starta ett antal olika SUB-grupper kl 0600 då min start var. Hängde på en SUB10 grupp där jag känner några sedan tidigare. Målet för dem var att gå in på 0930.

Kände lukten av bränt gummi och redan efter cirka en mil så sprack däcket på den person som låg framför mig i klungan. Fick nästan stanna helt och att försöka hinna ikapp var inte helt lätt. Vi snittade nästan 36 km ner till Jönköping men hade även ett inplanerat stopp på 5 minuter på vägen ner.

Väl nere i Jönköping så blåste det som bara den, YR hade visat på 9m/sek och det gick segt. Klungan splittrades i nästan alla uppförsbackar efter Jönköping och vi fick hålla tillbaka.

Fördelen och nackdelen med att starta 0600 är att jag startar nästan sist. Vår klunga blev omkörda av mycket få klungor men nackdelen är att skulle jag tappa min klunga så är det svårt att hitta någon annan att hänga med.

Vår klunga hade strikta regler och enda gången vi stannade var för att hjälpa skadade. Otur nog så körde en av våra egna omkull och det blev ett stopp på 10 minuter med lite omplåstring av skrubbsår.

Jag tittade på Strava och total rulltid låg på 09:49 vilket gjorde att vi hade cirka 20 minuter tid då vi ej satt på cyklarna.

Sista två milen hade jag sjukt ont i ryggen och ville bara stå i cykelsadeln och hade stundtals svårt att hänga med. Men tryckte i mig mer energi och så gick det lättare.

Slutsats

Två stopp hade räckt då mina fyra vattenflaskor skulle ta mig 10 mil. Snabbare fart ner till Jönköping och mer tryck i uppförsbackar hade nog varit bra. Blir troligtvis ett nytt försök nästa år med Västerås CK SUB9.

Det var mindre trafik i år och detta beror troligtvis på längre bilfria sträckor. Konstigt nog så möter man alltid gigantiska långtradare som susar fram i 110km/h, så inte konstigt men mycket tråkigt att någon blev skadad av en av dessa.

Grymt också Conny från VCK som kom in på under 7 timmar och en delad 18:de plats.

Min race-report från Vätternrundan 2013 hittar du här:

jonaslejon.se/post/53123353304/race-report-vatternrundan-2013