01 8 / 2014

Dagen började med ett simpass i Mälaren då det blåste runt 7 m/s och var lite vågor. Simmade en kilometer efter stranden vid Lögarängen och det gick mycket bra.

Nu på fredagkvällen blev det ett milpass i 4:58-tempo och medelpuls på 155 slag / minut. Målet var att ligga under 160 i puls.

Intressant notering var att pulsen dippade ner till 142 av någon konstig annledning. Nu ska jag bara hitta min max och vilopuls så jag kan göra lite bättre mätningar.

01 8 / 2014

En månad innan Ironman Kalmar så beslutade jag att spola kröken.

Har fungerat bra och känns som om träningen ger bättre resultat speciellt eftersom jag sover sämre med alkohol i blodet.

Jag är ingen stordrickare när det gäller alkohol men en ljus kall öl en varm sommardag brukar jag uppskatta eller ett glas rött vin till maten. Nu har jag dock helt avstått detta.

"Alkoholen ger bland annat en väsentligt sämre muskeluppbyggnad i flera dagar efter att du druckit."

svt.se/nyheter/vetenskap/sa-paverkar-alkohol-din-traning

30 7 / 2014

Har nu införskaffat mig ett pulsband som går att ansluta till Garmin Forerunner 910XT som jag använder vid träning.

Ska bli kul att se vilken puls jag ligger på under passen, måste även försöka lägga upp träningen efter pulszoner.

Köpte via Amazon.com och tog typ 3 dgr för pulsbandet att dyka upp! Helt sjukt snabbt.

Dök upp en skum bugg också på min Forerunner som gjorde att det ej gick att syncha den mot datorn. Var några aktiviteter som inte gick att överföra eller radera så har nu gjort en hel återställning på klockan vilket förhoppningsvis åtgärdade problemet.

30 7 / 2014

Blev förutom simpasset på morgonen även ett cykelpass på kvällen då jag körde 1h i medelfart. Snittade 33km/h vilket är bra pga transportsträckor.

Det var sjukt fint ute:

30 7 / 2014

Nya skor! Asics Gel-Noosa Tri 9. Samma som jag haft tidigare bara en nyare modell.
Dom förra har jag haft sedan Oktober 2012 och sprungit 133 mil med enligt Runkeeper.

Nya skor! Asics Gel-Noosa Tri 9. Samma som jag haft tidigare bara en nyare modell.

Dom förra har jag haft sedan Oktober 2012 och sprungit 133 mil med enligt Runkeeper.

29 7 / 2014

Dagens träning på förmiddagen blev ett simpass i VAD-gropen fram och tillbaka vilket är cirka 1.5km. Hade så klart glömt Garmin Forerunner-klockan hemma så sträckan är bara en uppskattning.

Gropen är trevlig att simma i och vattnet känns fräschare än i Mälaren förutom alla hundar som badar där.

Och gårdagens träning blev en runda styrkeövningar på Friskis & Svettis där jag fokuserade på sim-muskler samt buk/bål.

Ska även försöka få till ett kortare cykelpass nu ikväll och min lista på saker att göra inför Ironman Kalmar 2014 är inte så jättelång:

  • Fixa framväxel
  • Köpa gel/bars etc
  • Läsa Athlete guide samt Race Program

Vad tänker jag på? Observera blodfläcken på tröjan efter skavsåret som jag fick när jag var ute och sprang i värmen.

27 7 / 2014

Dagens träning skulle bli ett längre pass på cykeln men när det regnade i morse så valde jag att åka ut lite senare. När jag väl tog mig ut senare så svarade inte benen och orken var som bortblåst.

Rundan blev bara 3,5 mil men dock lite sol på slutet vilket var trevligt. Måste vara all långlöpning på sistone som satt sina spår.

27 7 / 2014

Fredagen fick bli vilodag samt så var jag ute och sprang 14km i strålande sol igår Lördag. Sprang i bar överkropp med Salomons vätskesystem och lyckades få skavsår på bröstkorgen.

Förutom löpningen så blev det en hel del poolhäng:

25 7 / 2014

Gårdagens träning blev ett långpass löpning på 32km med Kay. Gick otroligt mycket vatten i värmen. Sprang delvis via Black River Run-spåret och där finns det kommunalt vatten vid en av två kolonilotter (under E18).

Testade även lite olika gels inför Ironman och blir nog Enervit som jag vet fungerar.

24 7 / 2014

POC Tempor är kanske inte direkt den snyggaste tempohjälmen jag har sett. Men det är väl bara en vanesak.. kostar 3399 KR
http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/poc-tempor.html

POC Tempor är kanske inte direkt den snyggaste tempohjälmen jag har sett. Men det är väl bara en vanesak.. kostar 3399 KR

http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/poc-tempor.html

22 7 / 2014

Körde ett simpass på 1km OW i dag efter nya Löga strand. Var sjukt varmt i vattnet även fast jag körde på kvällen.

GPS:en hänger inte riktigt med heller, får nog börja köra med den under badmössan eller något liknande.

22 7 / 2014

Jag är en sådan där motionär som måste hitta motivation för träning genom att sätta upp mål och köpa dyra träningsprylar. Därför satte jag upp ett mål för två år sedan att jag skulle genomföra IRONMAN Kalmar 2014.

Nu är vi där och målet är snart uppfyllt. Det har varit två år av träning varje dag: På trainer, gym, bassäng, havet, landsväg, fjäll osv.

Visst har motivationen sviktat och som vanligt så finns det faktorer som påverkar motivationen såsom sömn och andra åtaganden som måste prioriteras. Men man får framförallt inte glömma att det alltid går att träna oavsett om det rör sig om en 30 minuters löptur eller ett kortare kettlebell-pass.

Just när det gäller träningsmotivation så har även denna blogg hjälpt till genom att jag känner en glädje av att dela med mig av träningsresultat och erfarenheter.

Att göra träningen till en vardagsrutin och på så sätt blir det helt naturligt att träna varje dag. Men tänk framförallt på att variera träningen: Spring inte samma runda om och om igen eller samma sträcka. Testa intervaller av olika former: längd, tid eller backtintervaller. Detta gäller även på cykel eller i bassängen.

Ett annat motivationstips är att hitta ett lopp att köra tillsammans med en vän så ni kan pepppa varandra eller träna tillsammans exempelvis swimrun där man alltid tävlar två och två.

21 7 / 2014

Det är nu inte många dagar kvar till IRONMAN Kalmar och mina två år av träning börjar lida mot sitt slut. Det kan så klart hända mycket på målsnöret och jag ska inte ta ut någon seger i förskott.

Gäller att hålla fanan högt och köra på fram till den 16:de Augusti 2014 då startskottet går.

Dagens träning blev en löprunda runt Vinterviken samt sjön Trekanten i Stockholm. Blev totalt 8km och snittade på 4:31min/km i hastighet i värmen.

Gårdagens pass blev en cykeltur till Köping samt Strömsholm med Vic samt Johan på 7.5 mil.

19 7 / 2014

Detta är en rapport över mitt deltagande på träningslägret som Andreas Lindén anordnade i Stöten sommaren 2014.

Den korta versionen: Var sjukt kul och lärorikt samt så låg jag på 100% flertalet gånger, var svårt att hålla igen vid jaktstarter på cykel bl.a.

Den långa versionen: Helt säker på vägen upp var jag inte så använde Google Maps för att hitta rätt men insåg att vägen via Mora inte direkt var den närmaste. Men kom fram cirka 1h tidigare än planerat på Torsdagem då lägret startade. Hem åkte jag istället via Malung och Ludvika eftersom det var skyltat till Västerås från Sälen.

Ida som är Andreas sidekick samt sambo (de bor vanligtvis på Mallorca) mötte upp och visade till rummen där vi skulle bo. Stöten var i övrigt rätt dött och antalet personer förutom vi som var på lägret kunde räknas på en hand.

Förutom Ida så fanns där även kocken Emil (som bl.a. jobbat på Oaxen) samt Idas syster och hennes pojkvän. Dessa hjälpte till under dagarna med diverse sysslor.

Jag inkvarterades med två andra killar där ena var 19 år och som var löpare (milen på 36) samt Anders som bl.a. kört IM Köpenhamn. Blev en hel del träningssnack på rummet mellan passen.

Träningen varvades mellan cykling, simning och löpning. När det var cykling så fanns möjlighet att köra snabbgrupp eller medelgrupp och jag försökte hänga på snabbgruppen hela tiden. Vi körde lagtempo, belgiska kedjor samt jaktstarter och individuella tempon.

Andreas Lindén är fd elitcyklist som nu tävlar i Triathlon och jag fick lära mig en hel del om tävlingscyklingens ädla konst. Men även om övergångar, kost/näring, styrketräning, simning samt löpning.

Såg även att jag gjort nytt PB i hastighet: 69km/h.

Var otroligt härligt att susa fram i långa sträckor och ligga över 40km/h. Kolla denna etapp bla:

image

Och sjukt lyxigt med följebil för att dumpa av energi, vatten etc. Den dagen vi körde 12 mil inkl en backe på 5km så drack jag 6l vatten.

Även så sålde Andreas produkter till bra pris för den som hade glömt eller behövde komplettera: Umara sportdryck, vattenflaskor, simtillbehör, skor, slangar etc.

Sammanfattningsvis: Jag förespråkar alla att någon gång i sin träningskarriär att åka på ett träningsläger. Och rekommenderar starkt Andreas läger (Stöten eller Mallorca).

Och här kommer ett häng härliga bilder tagna av Ida:

image

Kocken Emil presenterar maten. Han var för övrigt otroligt snabb på cykeln.

image

Simträning i en fjällsjö.

image

Gruppbild - Jag har armvärmare. Var lite kallt när vi startade på morgonen den dagens samt blåste uppe på berget.

image

En trött Jonas på Stötens topp.

16 7 / 2014

I söndags så åkte jag hem från Tricamp Stöten som Andreas Lindén står bakom. Var fyra hårda dagar och jag fick slita riktigt hårt från dag ett vilket var mycket välbehövligt.

Återkommer med en utförligare rapport samt mer bilder strax. Nu kör jag bara några dagars vila.