05 9 / 2014

Efter två års daglig träning så uppnådde jag mitt mål med att genomföra Kalmar IRONMAN 2014. På vägen blev det bl..a en Superklassiker och swim-run tävlingen Amfibiemannen.

Jag har löpande dokumenterat träningen här på bloggen vilket har blivit lite av en morot också. Sedan Kalmar har jag bara kört två träningspass och en tävling (med vinst).

Nu när målet är uppnått så kommer jag att sluta uppdatera denna blogg.

Fotograf: www.andrefahlstrom.se

Direktlänk 2 notes

24 8 / 2014

Verkar som om rätt många hade varit dålig i magen innan/under Ironman. Även så var det många som inte kom till start, var tydligen 2700 anmälda varav 2100 kom till start. Att jag kräktes kanske inte hade med min frukost eller liknande att göra.

Tidningen Östran skriver om inkomna anmälningar om matförgiftning:

– Det är 62 formulär inskickade men på många av dem är flera personer listade. Det är säkert 100, 150 personer totalt. Det handlar om hela familjer som blivit dåliga, säger vid 11-tiden på fredagen Kerstin Andersson som tar emot de digitala dokumenten och skickar dem vidare till ansvarig livsmedelsinspektör Mikael Suni.

Källa

19 8 / 2014

Den korta versionen: Åt för mycket frukost och spydde tre gånger under simningen. Började således även med min sämsta gren och avslutade med löpningen som är min bästa.

Gick i mål på tiden 11:45h och sprang samt cyklade om cirka 1100 personer. Kom på plats 882 av cirka 2700 tävlande.

Mottot under loppet för samtliga var “Race with a smile” för att hedra triathleten Lena Karlsson som omkom i en cykelolycka för några veckor sedan.

Se bilder längst ner på detta inlägg.

Den långa versionen: Var inne i växlingsområdet redan kl 05 då det öppnade och pumpade cykel samt fyllde på mina vattenflaskor. Körde med sportdryck från Enervit i båda samt hade proppat väskan på cykelramen med energikakor samt gels.

Passade även på att gå på toaletten då det ej var någon kö och sedan träffade jag på några andra från Västerås som också skulle köra och hörde lite om hur man skulle ta sig ner till hamnen där starten var.

Vi beslutade att byta om till våtdräkt just utanför växlingsområdet och sedan traska ner barfota genom staden till starten i hamnen samt släppa av den vita påsen med ombyte på vägen.

Som tur var så tog vi vägen där de flesta gick så vi såg vart påsarna skulle släppas mitt på torget medans många andra gick andra vägar och fick således trixa sig runt barfota genom Kalmars gator.

Väl nere vid starten så passade jag på att ställa mig i en kö till toaletterna igen och när jag väl kom fram så hördes nationalsången och starten gick när jag satt på muggen. Nåväl jag hade inte så bråttom för min grupp för beräknad simtid på 1:35 rörde sig mycket långsamt och vi var inte nere i vattnet förrän 07:15 enligt min Garmin-klocka.

Beslutade även att köra utan pulsband eftersom jag är lite ovan med trycket över bröstkorgen samt att bära ytterligare en del som kan strula.

Min frukost hade införskaffats lite hastigt kvällen innan och bestod av två ägg, två bananer, en risifrutti samt en wrap. Detta var ett av mina sämre beslut på denna resa eftersom jag började att må illa efter 3km i vattnet och smaken av drivmedel i munnen gjorde det inte bättre.

Jag kände hur dåligt jag mådde i vattnet och fick bröstsimma lite för att spy. Blev en röd sörja av rödbets-shotsen jag även tagit på morgonen men crawlade vidare några meter innan jag fick spy två gånger igen.

Sedan så släppte det och jag kunde fokusera på att komma upp ur vattnet även om jag var yr som jag aldrig varit förr så lyckades jag fokusera efter några staplande steg på land.

Transit T1 gick på 8 minuter och då tog jag det verkligen lugnt. Torkade fötter och tog på mig nya torra sockar samt fyllde på med energi i fickan bak på trisuiten. Stapplade bort till cykeln med skorna i handen där jag tog på mig hjälmen samt cykelskor och sprang vidare ut.

Väl uppe på cykeln så körde jag om folk hela tiden, var rätt mycket sicksackande fram och tillbaka och försökte att hålla avstånd hela tiden vilket jag lyckades mycket bra med. Fick inga kort utdelade men såg en tjej som cyklade över mittenlinjen och fick ett gult kort direkt.

Tittar jag på snitthastigheter och tider på cykeln så låg jag på tok för långsamt. Kändes som om det var motvind i alla riktningar och speciellt över Alvaret där alla verkade ligga i klungor och köra utan några som helst förflyttningar i position.

Jag kröp ihop och försökte göra mig så liten som möjligt och plockade säkert 20-30 placeringar i motvinden. Ölands motvind är inte att leka med vilket jag fick lära mig några dagar innan då jag var ute och provcyklade.

Som tur var så fick jag i mig rätt mängd energi men blev lite less på sportdryck efter tre flaskor så började att gå över på vatten istället men visste att jag inte kunde köra en hel IM på bara vatten. Energistationerna stod tätt och jag tömde precis en flaska mellan varje station vilket resulterade i att jag alltid hade en extra och som tur var så monterade jag ej på mitt extra flaskställ som jag köpte och använde under Vätternrundan.

In mot centrum och ut på andra rundan av cykeldelen som går inne på fastlandet. Kändes som jag var ensam för det var mycket långt mellan alla cyklister. Mötte även snabbare cyklister som började komma in mot staden på väg till T2. Kom två eller tre regnskurar och som tur var så hade jag mina armvärmare som kom till nytta (även bra då jag var kall och blöt efter simningen).

Väl inne i T2 efter en runda som kändes som om den aldrig skulle ta slut  så höll jag på att göra en klassisk SPD-vurpa då jag hoppade av cykeln helt fel i all iver att vara framme. Sen gjorde jag min andra tabbe och klickade av hjälmen och fick stanna i två sekunder med cykeln och stänga hjälmspännet.

Allt kändes sjukt bra när jag tog på mig skorna och begav mig ut på löpningen som går tre varv genom Kalmar city samt några villaområden norr om staden. Trodde först att jag hade sprungit fel då löpningen går nästan hela vägen i mål men gör en liten sväng precis framför målområdet. Otroligt taggande att samla på sig sina färgade armband för att gå i mål efter det tredje armbandet (ett armband för varje varv).

Kände mig stark och försökte hålla ett bra tempo, kollade på klockan som visade 4:49min/km vilket var otroligt bra. Yxade på och försökte ej dras med i en långsammare lunk vilket är lätt att göra utan hamnade på 5:29min/km i snitt i slutändan.

Gick genom nästan alla energistationer och försökte få i mig lite fast föda då och då. Saltgurka och vatten gick hur bra som helst men energikakor fick jag skölja ner med vatten.

Pratade med en medtävlande och hon trodde att vi skulle gå i mål på SUB12 vilket var taggande och jag sprang på ännu snabbare och när jag väl närmade växlingsområdet som man springer förbi innan rundan i starten så visade klockan på 11:55! Jag tänkte “hur tusan ska jag hinna nu” så kutade på ännu snabbare.

Väl i mål så visade klockan på 11:45 vilket beror på att jag startade så sent i simningen och tidtagningen var individuell.

Blev sjukt bra omhändertagen i mål och varje deltagare fick en funktionär som verkligen kontrollerade att man var OK. Jag skakade och frös som ett asplöv och en snäll funktionär följde med mig till varm mat som återfanns i målområdet (tillsammans med godis och massor av annat gott såsom meloner).

När jag ätit och tagit en varm dusch så blev jag varm igen och slutade att skaka vilket var skönt. Fick även tillkalla sjukvårdare då en kille däckade inne i duschen.

Så vad kan jag lära mig av min första Ironman?

  • Simma snabbare
  • Bli mer aero (exempelvis med en tempohoj)
  • Ät inte så mycket frukost
  • Drick max en flaska sportdryck i taget. Varva med vatten
  • Det var inte så förbaskat svårt som jag trodde

Allt detta ska jag försöka ta med mig när jag gör min nästa IRONMAN. År 2024 kanske?

Mycket trevligt att även träffa på C-M, Sofie och många andra härliga personer som jag pratade med ute på banan.

Helt klart bäst var publiken och det stöd som fanns efter hela banan. Utan alla dessa ropandes, spelandes och hejjande människor gjorde loppet tio gånger roligare.

Bakgrund: Jag har tränat varje dag i två års tid för detta lopp samt avverkat en Svensk Superklassiker, Amfibiemannen och lite andra lopp.

Uppdatering: Finns även med på Ironmanstatistik.se

Bilder:

imageimage

image

image

image

18 8 / 2014

Såja, nu är loppet över och jag är hemma igen. Känner lite tomhet och “jaha, var det en Ironman?”. Min sluttid blev 11:45h vilket är 15 minuter bättre än min mål på 12h.

Återkommer med en längre Race Report där jag går igenom loppet i mer detalj. Kroppen är lite sliten men inte mer än när jag sprang Stockholm Marathon förra året.

Läs min Race Report från Kalmar IRONMAN 2014 här.

Några bilder:

image

image

image

15 8 / 2014

Har nu checkat in cykel samt blå och röd påse. Fått mitt tids-chip och känner mig redo för den stora dagen som jag väntat på i två år.

Har pluggat banan samt alla regler och tänkt igenom transition mer än en gång.

Jag har startnummer 668. Följ mig gärna live på Ironman.com

11 8 / 2014

Är redan nu i Kalmar och spanar lite. Bor i Borgholm hela veckan och körde igårkväll en kortare löprunda på Prinsessan Leonores stig utanför Sollidens slott.

Om någon är i krokarna, hör gärna av Er via följande länk: https://utvbloggen.se/om-jonas-lejon/#kontakt

Tävlingsområdet byggs upp:

10 8 / 2014

Nu bär det iväg till Öland för några dagar “semester” innan det är dags att köra Kalmar Ironman.

Har läst lite race-reports från tidigare år för att sätta mig in i vad som komma skall.

Förhoppningsvis så hinner jag med lite träning på Öland också.

07 8 / 2014

Då börjar det bli dags att sammanfatta min träning inför Kalmar IRONMAN 2014.

Enligt RunKeeper där jag har loggat nästan all min träning så ser det ut enligt följande sedan jag började min träning Augusti 2012:

  • 200 mil har jag sprungit på 181h
  • 400 mil har jag cyklat på 152h
  • 90 mil skidåkning på 75h
  • Simningen finns inte loggad samt styrketräning

Innan träningsstarten hade jag ej cyklat eller simmat. Total träningstid exklusive styrketräning och simning:

361h

Direktlänk 1 note

04 8 / 2014

Söndagens träning blev ett längre cykelpass då jag körde upp till Norberg tur och retur. Det blev 16 mil med 716m höjd samt genom en skogsbrand.

Snitt-tempot upp blev runt 34 km/h men hem blev det något långsammare och hamnade nog på runt 31 km/h då vinden hade vänt.

Uppe i Norberg hittade jag en pizzeria centralt där jag intog energi i form av en kebab med bröd.

När jag väl var hemma efter 22 så var min energi helt slut. Snittpulsen under passet låg på 146 slag / minut.

Eller för att citera Jonas Colting:

"Jag tycker egentligen att motstånd är ett enastående verktyg för att skapa bestående värden och personlig utveckling. Efteråt. Men under tiden kan motståndet dra åt helvete" Källa

Intressant också att jag hade samma tid och medelhastighet när jag cyklade denna sträcka i klunga för några veckor sedan.

image

imageBrandröken från skogsbranden skymde solen.

03 8 / 2014

Gårdagens träning blev ett långpass med Västerås Löparklubb. Vi sprang 27km genom norra delar av Västerås och över Badelundaåsen bort till E18 vid Hälla där vi vände.

Tempot låg på runt 5:40 samt så stannade vi och fyllde på vatten och åt isglass vid Anundshög. Var sjukt varmt ute och min snittpuls var samma som när jag sprang milen med 5:00-tempo på kvällen innan.

Det var en hel del damm i spåret och mina fötter såg ut så här efteråt:

01 8 / 2014

Dagen började med ett simpass i Mälaren då det blåste runt 7 m/s och var lite vågor. Simmade en kilometer efter stranden vid Lögarängen och det gick mycket bra.

Nu på fredagkvällen blev det ett milpass i 4:58-tempo och medelpuls på 155 slag / minut. Målet var att ligga under 160 i puls.

Intressant notering var att pulsen dippade ner till 142 av någon konstig annledning. Nu ska jag bara hitta min max och vilopuls så jag kan göra lite bättre mätningar.

01 8 / 2014

En månad innan Ironman Kalmar så beslutade jag att spola kröken.

Har fungerat bra och känns som om träningen ger bättre resultat speciellt eftersom jag sover sämre med alkohol i blodet.

Jag är ingen stordrickare när det gäller alkohol men en ljus kall öl en varm sommardag brukar jag uppskatta eller ett glas rött vin till maten. Nu har jag dock helt avstått detta.

"Alkoholen ger bland annat en väsentligt sämre muskeluppbyggnad i flera dagar efter att du druckit."

svt.se/nyheter/vetenskap/sa-paverkar-alkohol-din-traning

30 7 / 2014

Har nu införskaffat mig ett pulsband som går att ansluta till Garmin Forerunner 910XT som jag använder vid träning.

Ska bli kul att se vilken puls jag ligger på under passen, måste även försöka lägga upp träningen efter pulszoner.

Köpte via Amazon.com och tog typ 3 dgr för pulsbandet att dyka upp! Helt sjukt snabbt.

Dök upp en skum bugg också på min Forerunner som gjorde att det ej gick att syncha den mot datorn. Var några aktiviteter som inte gick att överföra eller radera så har nu gjort en hel återställning på klockan vilket förhoppningsvis åtgärdade problemet.

30 7 / 2014

Blev förutom simpasset på morgonen även ett cykelpass på kvällen då jag körde 1h i medelfart. Snittade 33km/h vilket är bra pga transportsträckor.

Det var sjukt fint ute:

30 7 / 2014

Nya skor! Asics Gel-Noosa Tri 9. Samma som jag haft tidigare bara en nyare modell.
Dom förra har jag haft sedan Oktober 2012 och sprungit 133 mil med enligt Runkeeper.

Nya skor! Asics Gel-Noosa Tri 9. Samma som jag haft tidigare bara en nyare modell.

Dom förra har jag haft sedan Oktober 2012 och sprungit 133 mil med enligt Runkeeper.